* Ezoic* Carta EPMV - Ketahui cara mengoptimumkan pendapatan laman web anda

* Ezoic* Carta EPMV - Ketahui cara mengoptimumkan pendapatan laman web anda

Sebagai penerbit dalam talian yang mempunyai mendaftar dengan *ezoic * untuk mengewangkan laman web anda, anda mungkin tertanya -tanya tentang prestasi laman web anda. Berdasarkan carta Ezoic EPMV untuk laman web anda, anda tertanya -tanya bagaimana anda dapat mengoptimumkan pendapatan iklan anda lagi. Nah, artikel ini akan membantu anda menerangkan lebih lanjut mengenai carta Ezoic EPMV dan bagaimana anda dapat mengoptimumkan lagi laman web anda untuk pendapatan iklan maksimum.

Apa itu EPMV

EPMV bermaksud pendapatan per seribu pelawat. Untuk meletakkannya dengan mudah, EPMV menunjukkan berapa banyak pendapatan iklan yang anda peroleh setiap seribu pelawat di seluruh laman web anda. Ia bukan pengukuran halaman atau unit iklan tertentu.

Mengapa kadar CPC dan CPM tidak mencukupi untuk penerbit

Sebagai penerbit, anda mungkin pernah mendengar CPC dan CPM, yang merupakan unit harga pengiklanan, pengiklan membayar rangkaian iklan, dan seterusnya, mereka membayar anda. CPC bermaksud kos setiap klik dan CPM bermaksud kos per seribu tera untuk iklan yang ditunjukkan di laman web anda. Walau bagaimanapun sebagai penerbit, hanya mengetahui kadar iklan tidak mencukupi, kerana metrik lebih berguna untuk pengiklan daripada penerbit.

Pada satu halaman laman web anda, anda mungkin mempunyai lebih daripada satu iklan yang ditunjukkan. Kemungkinan besar ia adalah tiga atau lebih iklan yang ditunjukkan setiap halaman. Jadi, sebagai contoh, untuk setiap seribu pelawat yang melawat halaman itu, mereka akan melihat tiga iklan.

Cara Mengira * Ezoik * EPMV

Jika satu iklan bernilai $ 0.05 cpm, untuk 3 iklan pada halaman, ini akan berjumlah $ 0,15 ECPM (CPM berkesan) untuk 3 iklan yang ditunjukkan setiap halaman per seribu pelawat.

Adakah cukup untuk mengatakan untuk 10,000 pelawat, pendapatan untuk penerbit akan menjadi 10,000 x $ 0.15 = $ 1,500?

Itu bukan gambaran lengkap untuk penerbit untuk mengira pendapatan laman web mereka. Ini kerana pelawat boleh melihat lebih daripada satu halaman. Sesetengah pelawat boleh melawat 2 atau 3 halaman dalam satu sesi.

Jadi, jika 50% daripada 10,000 pelawat melawat 3 halaman setiap sesi, pendapatan akan menjadi 5,000 pelawat x 3 halaman x $ 0.15 = $ 2,250

Tambah itu kepada baki 50% pelawat yang hanya akan melawat satu halaman setiap sesi, yang akan menjadi 5,000 pelawat x 1 Page x $ 0.15 = $ 750.

Oleh itu, jumlah hasil iklan ialah $ 2.250+$ 750 = $ 3,000 jumlah pendapatan iklan. Jumlah hasil iklan sebanyak $ 3,000 kini dibahagikan dengan 1,000 pelawat, yang menjadikan EPMV menjadi $ 3 untuk seribu lawatan. Ini bermakna anda memperoleh $ 3 setiap seribu pelawat.

Sebaliknya untuk menggunakan hanya ECPM yang hanya akan menjadi $ 0.15 ECPM.

Oleh itu, menggunakan kaedah EPMV bermakna pendapatan iklan lebih baik dicerminkan daripada hanya menggunakan kaedah CPM.

Manfaat EPMV

Manfaatnya adalah pengalaman pengguna yang lebih baik dan paparan halaman yang lebih tinggi secara keseluruhan. Izinkan saya menerangkan lebih lanjut.

Sebagai penerbit, jika anda hanya menggunakan ECPM metrik, maka anda ingin meningkatkan kadar ECPM anda . Bagaimana anda boleh melakukannya? Dengan meletakkan lebih banyak iklan setiap halaman. Adalah diketahui bahawa iklan di laman web boleh memberi kesan kepada pengalaman pengguna. Ringkasnya, ia akan mengurangkan keseronokan mereka melawat laman web anda. Lebih kerap, mereka akan meninggalkan laman web anda selepas melawat satu halaman.

Sebaliknya, jika anda mendasarkan keputusan anda pada EPMV, maka anda ingin pelawat anda melawat seberapa banyak halaman setiap sesi. Untuk melakukan ini, anda ingin meningkatkan pengalaman pengguna, yang antara lain, bermakna anda tidak mahu mempunyai terlalu banyak iklan setiap halaman. Sebaliknya, anda akan menggalakkan pelawat anda untuk mengklik pada pautan dalaman halaman anda.

Apabila pelawat melawat banyak halaman setiap sesi, ia akan mengurangkan kadar lantunan anda yang dikira dalam Google Analytics. Kadar lantunan yang lebih rendah (67%atau kurang) adalah yang baik untuk SEO kerana ia merupakan penunjuk yang baik untuk Google untuk menilai halaman anda lebih tinggi, kerana Google telah menyenaraikan pengalaman pengguna sebagai salah satu komponen kedudukan halaman mereka.

Jadi sekarang anda memahami EPMV dan mengapa ia penting, mari kita teruskan ke topik carta Ezoic EPMV.

Apa itu carta Ezoik * Ezoik

* Ezoic* sangat telus dalam harga kepada penerbit dengan carta Ezoic* EPMV. Malah Google AdSense tidak mempunyai ketelusan yang sama. * Ezoic* menerbitkan Indeks Hasil Iklan Dalam Talian, yang menunjukkan graf sejarah kadar iklan harian, sejak tahun 2017. Carta AS tersedia secara meluas untuk semua pelawat, sedangkan anda perlu mendaftar untuk menjadi pengguna* ezoik untuk melihat Carta untuk negara lain.

Carta *Ezoic *EPMV dibina dan dimiliki oleh *Ezoic *, sebagai *Ezoic *adalah platform teknologi yang merupakan rakan kongsi penerbitan yang disahkan Google. Tujuan carta adalah untuk membolehkan penerbit dalam talian mengoptimumkan laman web mereka untuk mendapatkan pendapatan pengiklanan tambahan. Walau bagaimanapun, Ezoic kini hanya mempunyai negara -negara berikut dalam indeks mereka: Amerika Syarikat, United Kingdom, Perancis, Jerman, dan India.

EPMV setiap lokasi

Tidak semua pelawat laman web adalah sama. Lokasi negara penonton laman web anda penting. Pengunjung dari negara Tier-1 sering mempunyai EPMC dan ECPM yang lebih tinggi yang dapat dilihat dari carta EZOIC * EPMV. Ini kerana lebih banyak pengiklan membayar, lebih banyak penerbit menerima pendapatan iklan. Pengiklan di negara berpendapatan tinggi membayar lebih daripada di negara berpendapatan rendah, dan pengiklan di negara berpendapatan tinggi ingin mengiklankan terutamanya ke negara mereka sendiri. Jadi pelawat dari negara berpendapatan tinggi masing-masing akan melihat iklan mereka, yang lebih relevan dengan pelawat dan pengiklan.

Malah di dalam negara-negara Tier-1, sesetengah negara mempunyai kadar yang lebih tinggi. Biasanya, AS mempunyai kadar pengiklanan yang lebih tinggi daripada UK dan negara -negara Eropah yang lain. Oleh itu, mengetahui di mana pelawat anda berasal adalah maklumat penting untuk menentukan EPMV anda.

Walau bagaimanapun, setelah mengatakan bahawa kadar pengiklanan dalam talian AS telah menurun pada tahun 2020 semasa Covid berbanding tahun sebelumnya 2019. Ini juga bermakna bahawa kadar pengiklanan negara -negara Eropah lebih tinggi daripada AS semasa Covid.

* Ezoic* telah menjelaskan bahawa ini adalah disebabkan oleh kejatuhan acara sukan langsung semasa Covid, walaupun e -dagang telah meningkat dengan pesat dalam tempoh yang sama. Dapat disimpulkan bahawa pengiklan acara sukan langsung membayar kadar pengiklanan yang tinggi.

EPMV setiap pelawat

EPMV setiap pelawat juga boleh berubah dan turun naik. Mengetepikan lokasi geografi mereka, seperti yang telah dibincangkan di bahagian di atas, banyak faktor boleh memberi kesan kepada EPMV anda. Ini boleh dibahagikan lagi kepada dua kategori utama:

Faktor di luar kawalan penerbit

Faktor dalam kawalan penerbit

Faktor di luar kawalan penerbit

1) Musim atau bulan yang memberi kesan kepada carta * Ezoik * anda

Industri pengiklanan, secara umum, mempunyai belanjawan tertinggi pada suku terakhir tahun ini, dari Oktober hingga Disember, dan anggaran terendah pada suku pertama tahun ini, dari Januari hingga Mac. Industri pengiklanan dalam talian tidak berbeza dan mengikuti corak perbelanjaan iklan yang sama. Ini disebabkan perbelanjaan pengguna yang lebih tinggi ke arah suku terakhir tahun ini, seperti Black Friday pada bulan November dan membeli -belah Krismas pada bulan Disember.

Jadi untuk menentukan sama ada EPMV anda telah menurun atau meningkat, bukan hanya membandingkannya dengan bulan sebelumnya, anda perlu membandingkannya dengan bulan yang sama tahun sebelumnya.

2) Jenis peranti pelawat impacting your Ezoic EPMV Chart

iPhone terkenal dengan keutamaannya terhadap privasi data. Oleh itu, mungkin pengguna melawat laman web anda di iPhone akan menyebabkan anda mempunyai EPMV yang lebih rendah, kerana mereka tidak mungkin melihat iklan yang diperibadikan. Iklan yang diperibadikan untuk setiap pelawat meningkatkan pendapatan untuk penerbit kerana pelawat lebih cenderung berminat dan klik pada iklan yang ditunjukkan.

3) Carta Ezoic EPMV dipengaruhi oleh sumber trafik pelawat

Sama ada pelawat anda menemui anda melalui Google, atau enjin carian lain, atau dari media sosial, seperti Facebook, Twitter, atau yang lain, boleh memberi kesan kepada EPMV anda. Kadar lantunan dari trafik media sosial lebih tinggi daripada enjin carian.

Perbezaan ini kembali kepada niat pengguna. Biasanya pelawat dari enjin carian, seperti Google atau Bing, mendapati laman web anda untuk menyelesaikan masalah atau mencari maklumat yang mereka perlukan. Oleh itu, mereka akan tinggal lebih lama dan mungkin mempunyai pandangan halaman yang lebih tinggi setiap sesi. Sebaliknya, pelawat dari media sosial berada di sana untuk dilayan atau tidak mempunyai keperluan khusus untuk lawatan mereka, dan pengalaman pengguna media sosial mereka terganggu dengan lawatan ke laman web anda. Oleh itu, pelawat itu akan meninggalkan laman web anda lebih awal.

4) Penyemak imbas yang digunakan oleh pelawat

Jenis penyemak imbas juga mempunyai kesan pada EPMV anda. Pelayar Safari, pada platform iOS, mengurangkan kesan iklan, kerana pengguna Safari dapat mengubah tetapan mereka untuk menyekat iklan pop. Satu lagi penyemak imbas yang kurang popular, opera, secara automatik menghalang iklan.

5) Niat pelawat

Apakah tujuan pelawat? Adakah untuk menyelesaikan masalah, atau mengetahui maklumat. Bergantung pada kandungan yang mereka tanah, ini akan memberi kesan kepada EPMV anda.

6) sama ada pelawat yang kembali atau baru

Pelawat yang kembali lebih cenderung untuk mengklik pada halaman tambahan dan mempunyai paparan halaman yang lebih tinggi setiap sesi berbanding dengan pelawat baru.

7) Sambungan Pelawat (data mudah alih Wi-Fi vs)

Pengunjung pada sambungan WiFi kemungkinan besar akan tinggal lebih lama, atau mempunyai pandangan halaman yang lebih tinggi daripada yang ada pada data mudah alih.

8) Masa Hari Lawatan (semasa waktu pejabat atau kemudian pada waktu petang)

Bergantung pada niche laman web anda, masa hari pelawat tiba di laman web anda juga akan memberi kesan kepada EPMV anda.

Faktor dalam kawalan penerbit

9) Jenis kandungan dan kandungan niche (Berita vs Artikel How-To Info)

* Ezoic* telah mendapati bahawa jenis kandungan tertentu melakukan lebih baik dari segi EPMV. Kandungan maklumat (cara-ke-artikel) melakukan lebih baik daripada kandungan berita.

Berdasarkan kajian kes *Ezoic *dari dua laman web yang sama dan berkembang di niche yang sama, yang mempunyai kuasa domain yang sama dan trafik web, satu laman web melakukan lebih baik daripada laman web lain, berdasarkan EPMV mereka. Walaupun lalu lintas pengunjung mereka adalah serupa, satu laman web sedang melakukan EPMV yang lebih tinggi daripada yang lain. Jadi apa sebabnya ini?

* Ezoic* mendapati bahawa untuk laman web dengan EPMV yang lebih tinggi, lalu lintas mereka terutama pergi ke topik maklumat bagaimana, sedangkan laman web lain terutama mempunyai lalu lintas yang pergi ke bahagian berita.

Untuk memperbaiki EPMV laman web kedua, Ezoic mencadangkan bahawa laman web kedua menambah lebih banyak kandungan maklumat untuk mendapatkan lebih banyak trafik ke bahagian maklumat mereka.

10) Penempatan iklan, format iklan. Ketumpatan iklan, dan saiz iklan

Penempatan iklan adalah di mana anda meletakkan iklan: di tajuk, di bawah tajuk, dalam halaman, bar sisi, atau di atas footer. Kawasan utama adalah tajuk di atas, dan di bawah tajuk yang dikenali sebagai bahagian di atas. Ini kerana tidak semua pelawat akan membaca atau menatal ke bahagian bawah halaman dan melihat semua iklan.

Format iklan juga memberi kesan kepada carta Ezoic EPMV anda: iklan paparan, iklan asli, iklan sidebar melekit, iklan utama, iklan inline, dan iklan vignette. Penerbit paling baik dinasihatkan untuk menguji format iklan dan penempatan iklan yang berbeza untuk mencari hasil yang paling optimum.

Ketumpatan iklan merujuk kepada berapa banyak iklan setiap halaman. Sama seperti yang kami jelaskan sebelum ini, terlalu banyak iklan per halaman akan mengurangkan pengalaman pengguna dan menyebabkan pengguna melantun (tinggalkan laman web) awal. Ini adalah satu lagi tetapan yang penerbit harus diuji.

Saiz iklan merujuk kepada saiz iklan. Walaupun kebanyakan iklan responsif pada mudah alih, iklan juga memberi kesan kepada carta *Ezoik* EPMV anda.

11) Penglibatan pelawat anda

Metrik penglibatan pelawat biasanya ditunjukkan berdasarkan paparan halaman setiap sesi, dan masa yang dihabiskan di laman web setiap sesi. Ia mudah untuk mengatakan bahawa jika pelawat hanya tinggal di laman web anda selama beberapa saat sebelum pergi, maka laman web mempunyai pertunangan yang rendah. Masa yang lebih lama setiap sesi bermakna mereka akan melihat lebih banyak iklan di laman web anda.

Sebagai penerbit, anda tidak mempunyai kawalan langsung ke atas penglibatan pelawat anda. Walau bagaimanapun, dengan menggunakan platform analisis data *Ezoik*, anda boleh menentukan halaman kandungan mana yang mempunyai penglibatan pelawat yang lebih tinggi. Dengan menganalisis faktor -faktor yang menyumbang kepada halaman tertentu yang mempunyai penglibatan yang lebih tinggi, anda boleh menduplikasi proses untuk membuat satu lagi halaman kandungan yang sangat menarik.

Adakah pautan pelayaran anda jelas? Bolehkah pelawat mencari artikel tambahan untuk dibaca berdasarkan menu header anda? Adakah terdapat pautan biru yang dapat dilihat oleh pelawat? Walaupun ini mungkin kelihatan akal, sesetengah laman web menggunakan tema yang tidak mempunyai pautan biru atau menu header, menjadikannya kurang berkemungkinan untuk pelawat melawat halaman lain.

Kesimpulan

Memahami carta *Ezoik* EPMV anda dengan lebih baik ia akan membantu anda, sebagai penerbit laman web, untuk mengoptimumkan iklan pendapatan anda.

Soalan Yang Sering Ditanya

Apakah faedah menggunakan metrik Ezoic EPMV?
Manfaat utama untuk pemilik tapak adalah keupayaan untuk mengoptimumkan laman web anda untuk menjana pendapatan pengiklanan tambahan dan menarik penonton yang baik untuk lalu lintas.
Betapa stabilnya EPMV setiap metrik pelawat?
Metrik EPMV setiap pelawat tidak stabil dan boleh berubah dan berubah -ubah. Sebagai tambahan kepada lokasi geografi mereka, banyak faktor boleh menjejaskan EPMV anda dan perlu dianalisis.
Apa itu EPMV?
EPMV bermaksud keuntungan per seribu pelawat. Ringkasnya, EPMV menunjukkan berapa banyak pendapatan iklan yang anda peroleh setiap seribu pelawat ke seluruh laman web anda. Ini bukan pengukuran halaman atau unit iklan tertentu.
Apa yang boleh dipelajari oleh penerbit dari carta Ezoic EPMV, dan bagaimanakah ia boleh digunakan untuk mengoptimumkan pendapatan tapak?
Carta Ezoic EPMV memberikan pandangan tentang bagaimana faktor yang berbeza (seperti perubahan kandungan, sumber lalu lintas, reka bentuk halaman) pendapatan impak. Penerbit boleh menggunakan carta ini untuk mengenal pasti corak, menguji strategi yang berbeza, dan membuat keputusan yang tepat untuk mengoptimumkan kandungan dan iklan untuk pendapatan maksimum.




Komen (0)

Tinggalkan komen