* EZOIC* EPMV -diagram - Lär dig hur du optimerar din webbplats intäkter

* EZOIC* EPMV -diagram - Lär dig hur du optimerar din webbplats intäkter


Som en online -utgivare som har registrerat sig med *ezoic * för att tjäna pengar på din webbplats undrar du förmodligen om din webbplats prestanda. Baserat på Ezoic EPMV -diagrammet för din webbplats undrar du hur du kan optimera dina annonsintäkter ytterligare. Tja, den här artikeln hjälper dig att förklara ytterligare om Ezoic EPMV -diagrammet och hur du kan optimera din webbplats för maximal annonsintäkter.

Vad är EPMV

EPMV står för intäkter per tusen besökare. För att uttrycka det enkelt visar EPMV hur mycket annonsintäkter du tjänar per tusen besökare på hela webbplatsen. Det är inte en mätning av en viss sida eller en annonsenhet.

Varför CPC- och CPM -priser inte räcker för utgivare

Som förläggare hade du antagligen hört talas om CPC och CPM, som är reklamprissättningsenheter, att annonsörer betalar annonsnätverket och i sin tur betalar de dig. CPC står för kostnad per klick och CPM står för kostnad per tusen intryck för annonser som visas på din webbplats. Men som förläggare är det inte tillräckligt att veta priserna för annonserna, eftersom mätvärdena är mer användbara för annonsören än förläggaren.

På en enda sida på din webbplats har du förmodligen mer än en annons som visas. Mer troligt är det tre eller flera annonser som visas per sida. Så, till exempel, för varje tusen besökare som besöker den sidan, skulle de ha sett tre annonser.

Hur man beräknar Ezoic epmv

Om en enda AD är värd $ 0,05 cpm, för 3 annonser på en sida, skulle detta uppgå till $ 0,15 ECPM (effektiv CPM) för de 3 annonser som visas per sida per tusen besökare.

Skulle det räcka då att säga för 10.000 besökare, intäkterna för förläggaren skulle då vara 10.000 x $ 0,15 = 1 500 $?

Det är inte den fullständiga bilden för utgivaren att beräkna sina webbplatsintäkter. Detta beror på att besökare kan se mer än en enda sida. Vissa besökare kan besöka 2 eller 3 sidor i en enda session.

Så om 50% av 10 000 besökare besöker 3 sidor per session skulle intäkterna vara 5 000 besökare x 3 sidor x $ 0,15 = 2 250 $

Lägg till det till de återstående 50% av besökarna som bara skulle besöka en enda sida per session, vilket skulle vara 5 000 besökare x 1 sida x $ 0,15 = $ 750.

Så de totala annonsintäkterna skulle vara $ 2,250+$ 750 = $ 3 000 totala annonsintäkter. Den totala annonsintäkterna på $ 3 000 är nu uppdelat med 1 000 besökare, vilket gör att EPMV är $ 3 för tusen besök. Detta innebär effektivt att du tjänar $ 3 per tusen besökare.

Kontrast det till att använda bara ECPM som bara skulle vara $ 0,15 ECPM.

Därför betyder att använda EPMV -metoden att annonsintäkterna återspeglas bättre än att bara använda CPM -metoden.

Fördelar med EPMV

Fördelarna är bättre användarupplevelse och högre sidvisningar totalt sett. Låt mig förklara vidare.

Som förläggare, om du bara hade använt den metriska ECPM, skulle du vilja öka din ECPM -ränta . Hur kan du göra det? Genom att sätta fler annonser per sida. Det är välkänt att annonser på en webbplats kan påverka användarupplevelsen. Enkelt uttryckt skulle det minska deras njutning av att besöka din webbplats. Oftare lämnar de din webbplats strax efter att ha besökt en enda sida.

Däremot, om du baserar ditt beslut på EPMV, vill du att dina besökare ska besöka så många sidor per session. För att göra detta skulle du vilja förbättra användarupplevelsen, vilket bland annat innebär att du inte vill ha för många annonser per sida. Istället skulle du uppmuntra dina besökare att klicka på de interna länkarna på din sida.

När besökare besöker många sidor per session skulle det minska din studsfrekvens som beräknas i Google Analytics. En lägre avvisningshastighet (67%eller mindre) är Bra för SEO eftersom det är en bra indikator för Google att ranka din sida högre, eftersom Google har listat användarupplevelsen som en av komponenterna i deras sidrankning.

Så nu förstår du EPMV och varför det är viktigt, låt oss gå vidare till ämnet Ezoic EPMV -diagram.

Vad är Ezoic Epmv -diagram

* Ezoic* är mycket transparent i sin prissättning till förläggare med sitt* ezoic* EPMV -diagram. Till och med Google AdSense har inte samma transparens. * EZOIC* publicerar online -indexindex för annonser, som visar en historisk graf över dagliga annonser, som går tillbaka till 2017. Det amerikanska diagrammet är allmänt tillgängligt för alla besökare, medan du måste registrera dig för att vara en* ezoic* -användare för att se Diagram för andra länder.

*EZOIC *EPMV -diagrammet är byggt och ägs av *ezoic *, eftersom *ezoic *är en teknikplattform som är Google Certified Publishing Partner. Syftet med diagrammet är att göra det möjligt för utgivare online att optimera sina webbplatser för att tjäna ytterligare reklamintäkter. Men Ezoic har för närvarande bara följande länder i sitt index: USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Indien.

EPMV per plats

Inte alla webbplatsbesökare är lika. Din webbplats publikens landsplats är viktig. Besökare från Tier-1-länder har ofta högre EPMC och ECPM som kan ses från Ezoic EPMV-diagrammet. Detta beror på att ju mer annonsörerna betalar, desto mer får utgivarna annonsintäkter. Annonsörer i högre inkomstländer betalar mer än i lägre inkomstländer, och annonsörerna i högre inkomstländer skulle vilja annonsera främst till sina egna länder. Så besökare från respektive höginkomstländer kommer att se sina annonser, som är mer relevanta för både besökare och annonsörer.

Även inom dessa Tier-1-länder har vissa länder högre priser. Vanligtvis har USA högre reklampriser än Storbritannien och andra europeiska länder. Så att veta var dina besökare kommer ifrån är viktig information för att bestämma din EPMV.

Med det sagt verkar det emellertid som om USA: s onlineannonsering har sjunkit 2020 under Covid jämfört med föregående år 2019. Detta innebär också att vissa europeiska ländernas reklampriser är högre än USA under Covid.

* Ezoic* har förklarat att detta beror på minskningen av live -sportevenemanget under Covid, även om e -handel snabbt har stigit under samma period. Det kan dras slutsatsen att annonsörer för live sportevenemang betalar höga reklampriser.

EPMV per besökare

EPMV per besökare kan också förändras och fluktuera. Om du lägger bort deras geografiska läge, som redan diskuterats i avsnittet ovan, kan många faktorer påverka din EPMV. Dessa kan delas in i två huvudkategorier:

Faktorer utanför utgivarens kontroll

Faktorer inom utgivarens kontroll

Faktorer utanför utgivarens kontroll

1) Säsongen eller månaden som påverkar ditt Ezoic EPMV -diagram

Reklambranschen har i allmänhet den högsta budgeten under det sista kvartalet, från oktober till december, och den lägsta budgeten under årets första kvartal, från januari till mars. Online -reklambranschen är inte annorlunda och följer samma annonsutgiftsmönster. Detta beror på de högre konsumentutgifterna mot det sista kvartalet, till exempel Black Friday i november och julshopping under december.

Så för att avgöra om din EPMV har minskat eller ökat, istället för att bara jämföra det med föregående månad, skulle du behöva jämföra den med samma månad föregående år.

2) Besökarens enhetstyp impacting your Ezoic EPMV Chart

iPhone är välkänd för sin prioritering av datasekretess. Så det är möjligt att användare som besöker din webbplats på iPhone kommer att få dig att ha lägre EPMV, eftersom de osannolikt kommer att se personliga annonser. Personliga annonser för varje besökare ökar intäkterna för utgivaren eftersom besökaren är mer benägna att vara intresserad av och klicka på annonsen som visas.

3) Ezoic EPMV -diagrammet påverkas av besökarnas trafikkälla

Oavsett om dina besökare hittade dig via Google, eller andra sökmotorer, eller från sociala medier, som Facebook, Twitter eller andra, kan påverka din EPMV. Avvisningsgraden från sociala mediatrafik är högre än från sökmotorer.

Denna skillnad går tillbaka till användarnas avsikt. Vanligtvis hittade besökare från sökmotorer, som Google eller Bing, din webbplats för att lösa ett problem eller hitta den information de behöver. Därför kommer de att stanna längre och kan ha högre sidvisningar per session. Däremot är besökare från sociala medier där för att underhållas eller inte har något särskilt behov av sitt besök, och deras användarupplevelse av sociala medier avbryts av ett besök på din webbplats. Således kommer besökaren så att lämna din webbplats tidigare.

4) webbläsaren som används av besökare

Typen av webbläsare påverkar också din EPMV. Safari -webbläsaren, på iOS -plattformen, minskar effekterna av annonser, eftersom Safari -användare kan ändra sina inställningar för att blockera popup -annonser. En annan mindre populär webbläsare, Opera, blockerar automatiskt annonser.

5) Besökarens avsikt

Vad är syftet med besökaren? Är det att lösa ett problem eller ta reda på information. Beroende på innehållet de landar på kommer detta att påverka din EPMV.

6) Oavsett om det är en återvändande eller ny besökare

En återvändande besökare är mer benägna att klicka på en ytterligare sida och har högre sidvisningar per session jämfört med en ny besökare.

7) Besöksanslutningen (Wi-Fi vs Mobile Data)

Besökaren på WiFi -anslutningen kommer troligen att hålla sig längre eller har högre sidvisningar än på mobildata.

8) Besökstiden (under kontorstid eller senare på kvällen)

Beroende på din webbplats nisch kommer den tid på dagen en besökare anländer till din webbplats också att påverka din EPMV.

Faktorer inom utgivarens kontroll

9) Typen av innehåll och innehållsnisch (News vs. How-To info-artiklar)

* Ezoic* har funnit att vissa typer av innehåll fungerar bättre när det gäller EPMV. Informationsinnehåll (hur man gör artiklar) fungerar bättre än nyhetsinnehåll.

Baserat på *ezoic *: s fallstudie av två liknande, växande webbplatser på samma nisch, som har liknande domänmyndighet och webbtrafik, presterar en webbplats mycket bättre än den andra webbplatsen, baserat på deras EPMV. Även om deras besökartrafik är liknande, presterar en webbplats på en mycket högre EPMV än den andra. Så vad är orsaken till detta?

* Ezoic* upptäckte att för webbplatsen med den högre utförande EPMV går deras trafik främst till de informationsämnen i hur man gör, medan den andra webbplatsen huvudsakligen har trafik som går till nyhetsavsnittet.

För att förbättra EPMV på den andra webbplatsen föreslår Ezoic att den andra webbplatsen lägger till mer informationsinnehåll för att få mer trafik till deras informationsavsnitt.

10) Annonsplacering, annonsformat. annonsdensitet och annonsstorlek

Annonsplacering är där du placerar annonserna: i rubriken, under titeln, på sidan, sidofältet eller ovanför sidfoten. De främsta områdena är ovanstående rubrik, och under titeln som är kända som ett ovanstående avsnitt. Detta beror på att inte alla besökare kommer att läsa eller bläddra till botten av sidan och visa alla annonser.

Annonsformaten påverkar också dina Ezoic EPMV -diagram: visningsannonser, ursprungliga annonser, klibbiga sidofält, ankare -annonser, inline -annonser och vinjettannonser. Utgivaren rekommenderas bäst att testa de olika annonsformaten och annonsplaceringarna för att hitta de mest optimala resultaten.

Annonsdensitet hänvisar till hur många annonser per sida. Precis som vi förklarade tidigare kommer för många annonser per sida att minska användarupplevelsen och få användaren att studsa av (lämna webbplatsen) tidigt. Detta är en annan inställning som utgivaren bör testa.

Annonsstorlek avser storleken på annonserna. Medan de flesta annonser är lyhörda på mobil, påverkar annonserna också ditt Ezoic Epmv -diagram.

11) Ditt besökarnas engagemang

Besöksengagemangsmetriken visas vanligtvis baserat på sidvisningar per session och tid som spenderas på webbplatsen per session. Det är enkelt att säga att om besökare bara stannar på din webbplats i några sekunder innan de lämnar, så har webbplatsen lågt engagemang. En längre tid per session innebär att de kommer att se fler annonser på din webbplats.

Som förläggare har du inte direkt kontroll över ditt besökarnas engagemang. Men genom att använda Ezoic Data Analytics -plattformen kan du bestämma vilka innehållssidor som har högre besökaregagemang. Genom att analysera vilka faktorer som bidrar till de specifika sidorna som har högre engagemang kan du sedan duplicera processen för att skapa en annan mycket engagerande innehållssida.

Är dina navigationslänkar tydliga? Kan besökare leta efter ytterligare artiklar att läsa baserat på din rubrikmeny? Finns det blå länkar som besökare kan se? Även om detta kan verka sunt förnuft, använder vissa webbplatser teman som inte har blå länkar eller rubrikmenyer, vilket gör det mindre troligt för besökare att besöka en annan sida.

Slutsats

Förstå dina Ezoic Epmv -diagram bättre, det hjälper dig som webbplatsutgivare att optimera dina intäktsannonser.

Vanliga Frågor

Vilka är fördelarna med att använda Ezoic EPMV -metriken?
Den största fördelen för webbplatsägare är förmågan att optimera din webbplats för att generera ytterligare reklamintäkter och locka en bra publik för trafik.
Hur stabil är EPMV per besökarmetrisk?
EPMV -metriken per besökare är inte stabil och kan förändras och fluktuera. Förutom deras geografiska plats kan många faktorer påverka din EPMV och måste analyseras.
Vad är EPMV?
EPMV står för vinst per tusen besökare. Enkelt uttryckt visar EPMV hur mycket annonsintäkter du tjänar per tusen besökare till hela webbplatsen. Detta är inte en mätning av en specifik sida eller en annonsenhet.
Vad kan förläggare lära av ett Ezoic EPMV -diagram, och hur kan det användas för att optimera en webbplats intäkter?
Ett Ezoic EPMV -diagram ger insikter om hur olika faktorer (som innehållsförändringar, trafikkällor, siddesign) påverkar intäkterna. Utgivare kan använda detta diagram för att identifiera mönster, testa olika strategier och fatta välgrundade beslut för att optimera innehåll och annonser för maximala intäkter.




kommentarer (0)

Lämna en kommentar